jueves, 14 de julio de 2016

per a quan una agricultura profunda?




Ja s’ha fet fosc: és hora de filosofar! Parlava en un article de fa unes setmanes d’aquest concepte d’agricultura profunda (anar-hi). No és un terme que hagi escoltat enlloc, tot i que és probable que algú l’hagi fet servir en algun moment. Com que vaig inspirar la definició d’aquest model agrícola (amb el qual somio i cap al qual camino) en l’ecologia profunda, és preceptiu parlar una mica més d’aquest corrent que, com ja vaig explicar, va crear el pensador noruec Arne Naess. Es tracta d’un moviment contraposat a l’ecologia superficial, que es centra en combatre la contaminació i l’esgotament dels recursos des del punt de vista dels habitants dels països desenvolupats, que volen mantenir la seva salut i el seu mode de vida opulent. En aquest moviment “superficial” s’englobaria bona part del moviment ambientalista i bona part de l’agricultura ecològica “pija” dels països rics. 


Per a l’ecologia profunda és important, a més, considerar a tots els organismes com a nusos a la xarxa biosfèrica, en el que s’anomena model de camp-total. Es rebutja el concepte “home-al-mediambient” (doncs aquest en forma part) així com l’antropocentrisme. Es propugna, així, la igualtat biosfèrica, i l’ecòleg de camp manifesta reverència per les formes i modes de vida. Aquestes formes de vida diverses tenen la capacitat de coexistir i cooperar (principis de diversitat i de simbiosis) en interrelacions complexes. A més, aquesta diversitat es manifesta també com a diversitat de modes de vida humana, de cultures, d’ocupacions i d’economies. El moviment lluita contra les formes d’invasió que pretenen la dominació econòmica i cultural. Hi ha, també, una postura anticlassista per a aconseguir l’autorealització de totes les persones. Un altre principi fonamental és el de la complexitat enlloc de la complicació. Naess parla de la profunda ignorància de l’ésser humà respecte a les interrelacions biosfèriques i als efectes de les pertorbacions que provoca. Per tant, propugna una tècnica prudent i una investigació futura que també ho sigui, així com l’adequada sensibilitat cap a la continuïtat de tradicions vives i cap al nostre propi estat d’ignorància. L’autonomia local i la descentralització conformen el darrer principi del moviment, mitjançant una reducció del número d’esgraons de la jerarquia de presa de decisions.  Resumint, es tracta d’un moviment que rebutja les mitges tintes i que clama a l’acció per a provocar els canvis profunds que precisa el sistema actual. Pot ser que per a ser ecòleg profund sigui necessari deixar la societat i viure d’una manera ascètica, rústica i frugal.


Tota aquesta ecosofia, així vista, ens pot fer pensar en una Agroecologia (que afegeix a l’aspecte agrícola, les perspectives ambiental, social i econòmica) amb majúscules, portada fins a l’extrem. Però mirar l’agricultura o l’agroecologia sense una perspectiva antropocèntrica pot resultar una mica contradictori. Aquí és on crec que està la volta de cargol.


Un tema que considero vital és el reconeixement de la profunda ignorància humana de les interrelacions que es donen entre les diferents formes de vida. Ser conscient d’això dóna a la feina agrícola una aportació d’humilitat que és absolutament necessària per tal que els aliments siguin sans i nutritius. A l’agricultura convencional i a bona part de l’ecològica no és comú admetre aquesta ignorància, encara que manquen respostes a moltes de les preguntes que ens podem fer sobre el cultiu dels vegetals. La dona i l’home hem de formar part del medi ambient, de l’hort, del camp, com a una peça més, com un nus més d’aquesta xarxa de la qual formen part tota la resta d’éssers.

Evidentment, el tema de la reverència per totes dels formes de vida es fa un tant més complicat en un camp de cultiu, i la meva forma de veure-ho no coincidirà, segur, amb la manera de molts pagesos que lluiten cada dia per tirar endavant els seus cultius. Ja fa temps que defenso (teniu diversos articles en aquest bloc que en parlen) una altra manera de mantenir la salut dels cultius, sense cap tipus de violència contra els animalons que viuen al camp. Hi ha alguns ideòlegs agrícoles, com Jairo Restrepo, que diuen que els insectes són enviats del cel per a donar-nos a conèixer l’estat de salut de la planta (un dia podem parlar del Principi de la Trofobiosi de François Chaboussou). Un altre tema és el combat contra les herbes no desitjades i el llaurat de la terra de diferents maneres entre cultius per a mantenir-les a ratlla. Jo propugno una agricultura sense llaurat i amb diferents tècniques que minimitzin el número d’herbes no comestibles. Ja em nego fa un temps a anar arrencant les pobres herbetes que surten entre els cultius i he aconseguit no haver de gastar paciència per fer-ho.

En resum, l’agricultura profunda seria una agricultura basada en el respecte i veneració de la Natura (que és TOT el que ens envolta, incloent-nos). Algú, quan li vaig parlar d’agricultura profunda, em va dir si jo enterrava més fondes les llavors que els altres pagesos o si feia servir un subsolador per llaurar a més profunditat. Una mica de conya després de la gran filosofada...

Entradas populares